Dag 34 - Les rues de Paris

Hej och hå!

Ingen särskild speciell dag idag, lite historia, engelskaskrivning och projekt: Les rues de Paris - Paris gator
Jag var ju då ledare för min grupp under projektet p.g.a att lärarna ville ha nån från den högsta gruppen i franska i varje grupp. Stackars min grupp som fick mig och inte Anna, Clara eller Greta eller nån som VERKLIGEN kan franska.
Det gick iaf ganska snabbt och sen köpte vi världens godaste lunch på ett boulangerie - kycklingbaguette, apelsinjuice och en gigantiskt deliciös(?) brownie - mmmmmm.

 Okej nu vill jag ha ett svar för om detta stämmer så faller allt jag ahr byggt upp mina mattekunskaper på, kanske inte allt men en STOR del. Här kommer mattefrågan från diagnosen vi hade, ni vet den om hypotenusan. Om svaret är som Alla sa att det var så går inte min världsbild ihop längre. Det vore som att säga att Asien inte finns.

Mattetalet: Frida(ja hon hette det i uppgiften) ska räkna ut hypotenusan på en rätvinklig triangel. Hon vet att ena katetens kvadrat är 100 och att den andra katetens kvadrat är 400. Hur lång är hypotenusan?

Enligt mig gör man så här för att räkna ut den (jag kan inte göra upphöjt på datorn så jag skriver bara en tvåa efter):
Enligt Pyth.sats a2+b2=c2

Alltså...

100+400=x2
x2=500
x= roten ur 500

Enligt Alla kan man göra såhär:
roten ur 100 + roten ur 400 = hypotenusan
10+20=hyptotenusan
Hypotenusan=30

Jag vill bara skrika NEJ när jag ser det här. Kan nån säga mig om detta är rätt för just nu kan jag bara inte se det. Jag är övertygad om att hypotenusan är 22,3.... nånting och INTE 30
Och nej pappa jag har inte hört talas om sinus och cosinus, aldrig i hela mitt liv

 Förresten mamma titta så fint jag har på mitt rum (och nej jag har inte städat innan jag fota)




Du ser mamma, jag klarar det här utmärkt.

Förresten igår fick vi tillbaka våra krönikor som vi skrev förra fredagen. Jag var inte nöjd med min kan jag ju säga och vi hade bara en timme på oss så när vi skulle få tillbaka dem var jag väldans nervös. Vi fick inga betyg utan bara omdömen tack och lov men det första som står i mitt omdöme är: AJ AJ AJ! herregud jag blev livrädd och hjärtat rusade. Jag var övertygade om att nästa mening skulle vara "Du har ingen aning om vad en krönika är" men tack och lov så var det inte det. Linus gillade min krönika och det var bara positiv kritik - WOHO!

Nu ska jag försöka få tag på Valle och se om han ska göra nåt ikväll för jag vägrar att sitta inne hela fredagkvällen.
Ha det bra där hemma, saknar er otroligt mycket. Ingen här verkar ha lika mycket hemlängtan som jag.
Puss

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag vill också skrika, NEJ NEJ NEJ. jag kommer och hämtar dig! Är detta en utbildad lärare, jag tycker du ska ta upp detta med rektorn, så här får det inte gå till!!

Ett enkelt exempel: En triangel med kateterna 3 och 4 blir med phytagoras sats 9 + 16 = 25, sqrt(25)=5. Med din lärares sätt blir det 3 + 4 = 7.

Om hon inte tror dig kan du bara rita upp triangeln och visa henne.Vilka andra irrläror har hon lärt dig??

Pappa

2010-10-02 @ 05:08:38
Postat av: Johanna

Du har självklart rätt Frida!! Det finns ju ingen menning med att kateterna i kvadrat om du sen ska ta roten ur dem för då är du ju tillbaka där du började! Enligt din lärare ser pyt. sats ut så här: a + b = c eller??

Så tvivla inte för jag lovar Asien kommer aldrig att försvinna, hahah!

2010-10-02 @ 09:22:01
Postat av: Gudmor Fia

Kära gudunge! Naturligtvis har du rätt och din lärare fel. Jag håller föregående talar - ta upp detta med rektorn!!! Visa läraren genom att rita och mäta på en rätvinklig triangel...Hjälp säger jag bara...och kram

2010-10-03 @ 18:39:36
Postat av: Gudmor Fia

Jag blev så upprörd att jag måste skriva igen... Be din "lärare" förklara hur 30x30 dvs 900 och kvadraten på "lärarens hypotenusa" kan vara lika med 100+400 dvs 500. Oj,oj. Jag blir helt mörkrädd.

Kram!

2010-10-03 @ 19:03:21
Postat av: Gudmor Fia

Jag blev så upprörd att jag måste skriva igen... Be din "lärare" förklara hur 30x30 dvs 900 och kvadraten på "lärarens hypotenusa" kan vara lika med 100+400 dvs 500. Oj,oj. Jag blir helt mörkrädd.

Kram!

2010-10-03 @ 19:03:49
Postat av: Gudmor Fia

Jag blir så upprörd att jag måste skriva igen...*

Be din "lärare" förklara hur 30x30 dvs 900 och "lärarens hypotenusa" kan vara lika med 100+400 dvs 500.Jag blir helt mörkrädd!

Kram!

2010-10-03 @ 19:06:29
Postat av: Gudmor Fia

Verkar som om internet också blev upprört eftersom min kommentar är med tre gånger. :)

2010-10-03 @ 19:07:32
Postat av: Anonym

haha det var väl "alla" som i "ganska många av eleverna" och inte läraren som trodde man kunde göra så?

2010-10-08 @ 23:11:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0